Pathways to Live Visuals in Dance Performances: a Quantitative Audience Study
1: FCT/NOVA University of Lisbon and ITI/LARSyS
2: University of Greenwich and ITI/LARSyS
Abstract
INTRODUCTION: We present an audience study investigating the impact of different technologies to create visuals in dance performances.
OBJECTIVES: We investigated four conditions: motion capture, sensors, camera image, and minimal interaction; and four variables: how much did the audience perceive a connection between the body and the visuals; the visuals as merely copying the dancer; how much distracting were the visuals; and how much did the audience enjoy the visuals.
METHODS: We used a questionnaire to collect data. We analyzed it using Friedman’s test, and Spearman’s correlation test.
RESULTS: The audience perceived a stronger connection in the camera condition, but in the same condition, visuals tend to be merely copying the dancer. We also suggest that the perceived connection has a positive correlation with enjoyment, while distraction has a negative correlation.
CONCLUSION: Our results help to highlight the impact that different technology have on live visuals for dance.
はじめに:ダンスパフォーマンスにおける映像制作のための様々なテクノロジーの影響を調査する観客調査を行う。
目的。モーションキャプチャー、センサー、カメラ映像、最小限のインタラクションの4つの条件と、4つの変数、観客は身体と映像の間のつながりをどの程度認識しているか、映像はダンサーのコピーに過ぎないか、映像はどの程度気を散らしているか、観客は映像をどの程度楽しんでいるかを調査しました。
方法:アンケートを用いてデータを収集した。そのデータをフリードマンの検定とスピアマンの相関検定を用いて分析しました。
結果:観客はカメラの状態ではより強いつながりを知覚していたが、同じ状態ではビジュアルはダンサーをコピーしているだけのものになりがちであった。また、知覚されたつながりは楽しさと正の相関関係を持ち、気晴らしは負の相関関係を持つことが示唆された。
結論:私たちの結果は、異なる技術がダンスのためのライブビジュアルに与える影響を強調するのに役立ちます。